Lactosevrij & glutenvrij lasagne recept


Uitgebreid koken vind ik echt genieten, al heb ik daar zelden de tijd voor. Meestal wil ik na een lange werkdag liefst zo snel mogelijk een lekkere maaltijd op tafel toveren. Daarom ben ik steeds op zoek naar makkelijke en snelle gerechtjes die niet teveel tijd vragen. Elke week surf ik het internet af, op zoek naar leuke gerechtjes die ik gemakkelijk kan aanpassen aan het dieet van mijn vriend. Gerechtjes moeten bij hem pancreassparend, lactosevrij én glutenvrij zijn... Geen gemakkelijke opdracht dus, maar ik probeer toch af en toe iets nieuw voor hem te bereiden. Vorige week zag ik een lasagne receptje staan op de HelloFresh website dat ik afgelopen zondag probeerde na te maken, o-ver-heer-lijk!



Ik dacht altijd dat lasagne maken lang zou duren, maar eigenlijk was dit écht een heel gemakkelijk receptje. Om dit gerechtje boyfriend-proof te maken, haalde ik enkele lactosevrije en glutenvrije producten in huis. Alpro bakboter, Alpro kookroom en lactosevrije kaas heb ik standaard in huis, maar de zoektocht naar geschikte lasagnebladen was toch iets lastiger. Na enkele winkels bezocht te hebben, vond ik enkel in Albert Heijn deze lactosevrije én glutenvrije lasagnebladen. Deze zijn gemaakt van mais- en rijstmeel, perfect dus voor in mijn lasagne.



Ik was heel aangenaam verrast door hoe makkelijk dit gerechtje eigenlijk te maken was. Ik baseerde me op het recept van HelloFresh, maar gaf er mijn eigen twist aan. Ik lijst even alle ingrediënten en stappen op zoals ik hem heb bereid zodat ik hem zeker nog eens kan maken:

Ingrediënten:
  • 6 tomaten
  • 250 gr kippengehakt
  • 250 ml Alpro Cuisine room
  • Lactosevrije, glutenvrije lasagnebladen
  • 200 gr diepgevroren spinazie bereid met Alpro room
  • 50 gr Dilea Zero Lactose geraspte kaas
  • 400 ml groentebouillon (ook met lactosevrije, glutenvrije kruiden)
  • 2 eetlepels bloem
  • 3 eetlepels Alpro bakboter
  • 1/2 eetlepel olijfolie
  • peper en zout/Italiaanse kruiden

Recept:
  • Verwarm de oven voor op 220°, bereid de groentebouillon en snij de tomaten in blokjes.
  • Bak het gehakt in 3 minuten los en haal ze uit de pan. 
  • Verhit de bakboter in dezelfde pan, voeg de bloem toe en roer 2 minuten. Giet daarna 1/3 van de groentebouillon toe en roer met de garde. Herhaal dit nog 2 keer en roer glad. 
  • Breng de saus aan de kook, voeg de tomaten toe en laat 1 minuut doorkoken.
  • Voeg dan wat Italiaanse kruiden met de spinazie toe en roer om.
  • Voeg als laatste de room, het gehakt en 1/3 van de geraspte kaas toe. Breng op smaak met peper en zout.
  • Vet een ovenschaal in met de olijfolie. Daarna bouw je de lasagne op: een laagje saus, een laagje lasagnebladen, een laagje saus, een laagje lasagnebladen,... Druk de lasagnebladen telkens goed aan en blijf dit herhalen tot als bijna alle saus opgebruikt is. Eindig met een laagje saus en bedek alles met de geraspte kaas.
  • Bak de lasagne 20 minuten in de oven et voilà!


Dit was veruit één van de lekkerste gerechtjes die ik ooit gemaakt heb. Super gemakkelijk, snel gemaakt en dan nog eens overheerlijk, top gerechtje! Neem zeker eens een kijkje tussen de andere gerechtjes van Hellofresh want ze zien er allemaal ZO lekker uit. Deze romige lasagne was alvast een aanrader! Ook de andere gerechtjes die ik ooit maakt in de Hellofresh box - en die je hier en hier kan lezen! - waren altijd top.

Welk gerechtje van HelloFresh zou jij graag eens willen uitproberen?

Don't forget to love & smile today!
Love, Annelies


CONVERSATION

0 reacties:

Post a Comment

Double tap